17.6.06

Rukouskirja - for dummies


Minulla on tulitikkuaskin kokoinen rukouskirja anopilta lainassa.

Muutamia Ajatuxia Ja Rukouxia,
Jumalan Sanast yxinkertaisill Ihmisill ja Lapsille asetettu.

Kirja on painettu Turussa 1825.

Pyhäin Engelein warjelluxest
Psalm. 34. HERran Engeli piirittä niitä, kuin händä pelkäwät

O HERra Jumala! että sinä olet asettanut sinun pyhän Engelis, minun warjeluxexeni, joka yötä ja päivä minun tygönäni on, anna armos, että minä sanois, töis ja käytöxisäni, minuni niin asettaisin, että se sama sinun Engelis ei ikään minust erkanis, anna, että hän lakkaamat minun tykönän olis, warjele minua kaikis minun teisäni ja käymisesäni, kaikkena minun elinaikanan ja minun kuolema hetkelläin, saata minun sieluni Abrahamin helmaan, ja Jumalan uloswalittuin joukkoon, jotka weisaavat: pyhä, pyhä HERralle lakkaamat, saman sinun rakkaan Poikas JEsuxen Christuxen kautta, Amen.

Mikä olisi tälle suomenkieliselle tekstille selkosuomennos?

Oi Herra Jumala! Koska olet asettanut pyhän enkelisi varjelemaan minua joka yö ja päivä, anna minulle armosi, että sanani, työni ja käytökseni eivät saisi enkeliäsi minusta erkanemaan, vaan että hän pysyisi aina luonani. Varjele minua kaikilla teilläni, kaikissa tehtävissäni, koko elinaikanani ja kuolemani hetkellä. Saata sieluni Aabrahamin helmaan Jumaan kutsuttujen pyhien joukkoon, jotka lakkaamatta veisaavat Herralle: Pyhä, Pyhä, Pyhä. Rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta. Aamen.

Ehkäpä nykyaikaisempaa olisi aloittaa rukous näin: Pyhä Jumala. Sinä olet asettanut enkelisi varjelemaan minua joka hetki, niin yöllä kuin päivällä, anna minulle siksi armosi...

Ei kommentteja: